Search This Blog

Friday, July 1, 2011

interbiu pertama aku

Salam tengah malam,...aku tergerak ati nak update blog aku malam neh ngan cerita yang kalau diikutkan dah lamer dah terjadi 21 hb Jun itu hari...haha...xperla...org nak kesah apa, entry aku, tol kan...
...suker ati aaa....
benda yang aku nak ceritakn neh ialah pengalaman aku mase aku ngah stress cari kerja sepanjang hari mase kat rumah...dikemetotkan cerita, suatu pagi, aku gatal tgn nak sms kat satu nombor kedai kopitiam yang iklankan jawatan kosong sebagai waiter...saje nak try kot kot ader rezeki....
sekali dapat satu sms...." u boleh dtg kedai i skarang x, i nak interbiu u".....waaaa....perkembangan baik....

...haha, aku bersiap dan pergila aku ke kedai tuh dengan pakai tshirt berkolar warna putih ngan slack itam, berkasut...konon ni la attire paling sesuai utk aku nakg interbiu kt kopitiam tu...sampai2...terus dengan yakin aku jmper ngan salah sorang staff yang ada kt situ...cakap nak interbiu...die g bisik kat bos die....sambil tgn die tnjukkan aku ke arah kerusi...soh aku dudukla....
lama gak aku tggu...kerusi dah mula panas....dorang neh nak mainkan aku ke apa....lamer no...ada gak terpikir nak bla bodo jer...hangin la konon....terasa diri dipermainkan....

.....ropenyer, mamat tadi g potostat borang interbiu....patutla lama...borang interbiu dah abeh....
chaittt....xperla...aku ngadapla borang tuh....semangat neh nak mohon kerja....
haha...walaupon aku lulusan landscape architecture, tp rancangan masa depan aku nak bukak kopitiam , tuh yang tergerak nak join koptiam sementara nak tggu kerja masyyukkk dtg bergolek, why not aku cari pengalaman dlu tol tak....

...borang tuh sekeping jer...and simple je ruang kosong die, lau ikutkan leh isi dlm mase 3, 4 minit jer....tp aku tersangkut agak lama kat ruang EXPECTED SALARY.....hahaha....yer la kan, dah xder pengalaman langsung pasal kopitiam apatah lagi nak cakap pasal gaji....jgn cakap pasal kopitiam, kerja sebagai waiter @ pelayan pon aku xpernah buat...aku xtahu berapa gaji standard....hahaha.....pikir nyer pikir....teringatkan yang aku neh kan graduate....bidang architecture plak tuh....hahaha....dah buntu sangat, aku bantai letak RM1500....konon2 orait la tuh utk graduan...ahaha....

dah siap aku isi....bos pon pnggil....ok, tarik napas dedalam.....nak bercakap kena yakin....so dudukla kami bersebelahan kat satu meja corner di dalam kedai tuh...bos agak bergaya, biasala pompuan, muka mmg bossy...hahaha....tp xpe...aku buat relaks je....
bos cakap sepatah, aku jawab berpatah2....konfiden sungguh....die pon tnyer la aku....nak mtak kerja apa?...aku jawab la waiter....urm x semena2, bos speaking london ngan aku....why are you choosing this job for your career?aku pon dengan kuasa bulan,dan dgn separa sedar...aku pon bercakap omputeh jugak...haha...gebang la aku kot bahasa omputeh utk menjawab soalan tuh, aku gitau la my future plan is going to enter this f&b business, bla bla bla....because i have attended a seminar about this bla bla....panjang gak aku gebang....haha....bos nampaknya mcm mengiyakan apa yang aku gebang sambil mengangguk2kan kepala....so tanda positif la tuh...hehe...padahal ntah pape...

okay, bos teruskan bertanya aku beberapa soalan dengan borang yang aku siap isi tadi ade di tangan dia....sambil mata dia jeling aku mcm x puas hati je ngan aku pasal gebang beria sangat kot sebelom tuh...tetiba, dia tnya aku....u ada pengalaman kerja jadi waiter?...aku jawab sambil tersipu keseganan,tp dengan nada yang yakin(ntah kenapa aku yakin sgt)....x pernah....urm, mimik muka die dah ada sedikit keyakinan utk nak attack aku balik sbb aku xde pengalaman...haha...mcm perang siottt.....dia tnya lagi...kali neh dengan nada sinis....u pandai masak???.....(hadoooiiiii, soalan dia).....aku masak air, masak maggi reti la(dlm otak aku)...tp aku xla plak jawab gitu....hehe...aku teruskan lagi keseganan aku tadi...menjawab soalan tuh....saya xtahu masak....

bos mula menggeleng2kan kepala beliau sambil senyom kambing....haha, dia dah ada point dah...(mgkin dlm hotak dia, dia pikir...mamat neh kerek kot!!, bercakap bagai nak rak....tp satu pon xder pengalaman)...sekali dia selak bahagian belakang borang tuh....kat bahagian EXPECTED SALARY(aku da mula risau)....risau bukan apa, takut die terkujat tgk figure yang aku letak tuh....seram sejuk aku tgk mata die teliti sesatu apa yang aku tulis...waaaaaa....
sekali apa yang aku pikir dlm hotak aku...betol2 jadi....dia terkujat beruk tgk figure RM1500 tuh....hahaha....hadoiii, you mintak mcm ni punya tinggi gaji aaa....pengalaman pon xdak....
(menyandar bos kat kerusi tuh)
aku masih dengan konfiden, back up diri arr cover line, konon2 main letak jer figure tuh, padahal mmg x tahu paper(hahaha)...bos sambung lagi.... i akan bayar you rm 500 sahaja...plus perfomance rm30, dan atendan rm20...pastu kerja ada due shif...bla bla bla....u xleh cuti hari sabtu & ahad..kerja 7hari berturut2...kalau u kerja x sampai 7 hari and u dah cabot, i x kan bayar gaji u...atau pon kalau u tetiba kena balik kg ka, sedara mati ka dan mintak cuti sebelum kerja 7 hari...i akan kasi u cuti selama2nya...u xyah dtg kerja lagi....dasyat siot syarat dia....hahaha.....
aku dlm hati dah merungut...mampus aku kerja 7 hari x cuti...nnti xleh la aku nakg tgk transformer yang dah nak tayang dah julai nnti...bos pon kira dah abeh dah interbiu aku...
bos pun mungkin pikir aku x sesuai kot kerja kat kopitiam dia tuh...nak cakap direct x sampai ati maybe....die pon kata la, esok ada org dtg nak interbiu lagi....i tgk dulu mcm mana...nnti apa2 hal i akan call you within this week...haha....aku pon bangun dari kerusi aku...sambil senyom dan pikir....xmo aku kerja kat kedai ko...hahahahaha.....
aku pon bla dengan harapan "org" yang nak dtg interview esok tuh terpilih la....aku dah cancelkan niat aku nak part time kat kopitiam tuh....bos belagak ngat...hahaha...tuh jerla tulisan aku malam neh....xper la...walaupon cerita lama...tp nak bercerita neh best jugak,....PEACE YAAAW!

2 comments:

Unknown said...

hahahahah.... sy xkre2.... bos xbyr gaji sy RM1500 sy bkr kdai bos!

Unknown said...

Приключения- подскажите хорошую проститутку Киев

Владею искусством любви. Тебе милый будет со мной тепло и уютно. Жду тебя в гости мой мужчина! Могу приехать в гости!Милый в цену за часик входит секс и минетик. Об остальных услугах можешь узнать позвонив мне... Быть добрым - благородно. Но показывать другим, как быть добрым, - еще благородней, и не так хлопотно.